maandag 13 april 2015

No Kidding held

Ik zag een reclamespotje van No Kidding Stop Kindermishandeling! op tv en ik was diep geroerd. Ja, ik wil ook een No Kidding held zijn!
Op hun website zag ik dat ze als organisatie geen directe hulpverlening bieden, maar dat ze zich meer bezighouden op het vlak van bewustwording en aandacht voor kindermishandeling. Hun motto: iedere omstander kan iets betekenen voor een kind dat wordt mishandeld. Ik zocht verder en even later vond ik een officiële vacature voor vrijwilligers die bezoeken tussen ouder(s) en kind willen begeleiden. Heftig, maar zinvol – zou ik reageren?
Mijn kinderen waren minder enthousiast: ‘Mam, daar kan jij helemaal niet tegen.’
Toegegeven, ik ben erg gevoelig en mijn emoties zijn vaker, heftiger en langer uit balans dan bij een ander. Maar juist daardoor voel ik de nood van een ander en wil ik helpen.
Ik kan me een voorval herinneren waarin naast me in een restaurant een kind werd afgebekt, afgezeikt en afgekraakt door zijn (vermoedelijke) vader. Pa zat om 11.00 uur aan het bier en broertje en zusje dronken ineengedoken van hun cola. Het jongetje vroeg schuchter om het bierdopje omdat hij deze spaarde, en dat veroorzaakte een immense tirade van pa. Het hele restaurant keek beschaamd toe, blikken werden gewisseld, mijn kinderen krompen ineen, maar niemand deed wat.
Pa ging lustig door met zijn scheldgeweld en liet geen spaan heel van het jongetje. Ik was woest, maar durfde de confrontatie met hem niet aan te gaan. Niets doen was ook geen optie…
In een opwelling pakte ik toen de dopjes van onze flesjes en liep ik met knikkende knieën naar het kind. Ik negeerde pa, sloeg een arm om de jongen, legde de dopjes voor hem neer en zei zacht in zijn oor: ‘Je bent een goed kind. Niet vergeten, je bent een goed kind!’
We vertrokken gehaast en buiten heb ik staan huilen. Het voorval heeft me nog weken bezig gehouden en nu weer giert de frustratie door mijn lijf.
Ik ben geen held, no kidding, maar ik hoop alleen dat ik toen íets heb kunnen doen voor dat kind. 

© Monique Hordijk 13-04-2015


Geen opmerkingen:

Een reactie posten